sjaakenco.reismee.nl

dag 4, 5 en 6

Dag 4- maandag

De parkeerplaats stroomt langzaam vol met mensen die boodschappen gaan doen. De Cora gaat om 9 uur open en we doen ff een rondje. We kopen een lkr vers broodje en ontbijten in de camper. We vinden zowaar een stroompaal en ons stroomkabel red het net. Joepie…koelkast en alle apparaten snel onder stroom zetten. We doen het rustig aan en zoeken snel de Mac op voor internet. Snel ff kijken naar de reacties op ons reisblog, leuk hoor om jullie zo te volgen. We twijfelen wat we gaan doen. Gaan we de stad Caen in of alvast doorrijden? Het wordt het laatste. Man wil graag naar het dorpje Saint Mere-Eglise, het dorpje waar 70 jaar geleden tijdens D day een parachutist aan de kerkktoren heeft gehangen. Bijzonder hoor dat zo’n gebeurtenis een dorpje opeens in de schijnwerpers zet. Het is druk in het dorpje met horde toeristen. Ze gaan of naar de kerk of naar het museum (air borne). Dan hebt je het dorpje ook wel weer gehad. Aan één van de kerktoren hebben ze een parachutistendoek en er hangt ook een nep parachutist aan. Grappig om zo een stukje geschiedenis te zien. Omdat het al het einde van de middag is besluiten we om morgenochtend naar het museum te gaan. Langzaam stroomt het dorp leeg. ’s Avonds eten we een hapje in het dorp.

Dag 5 –dinsdag-

’s morgens bijtijds naar het air borne museum. Er is daar een authentieke glider, vliegtuig, een paar tanks en jeeps te zien. Daarom heen hebben ze iets van een dak en wanden gebouwd. We kunnen ook zelf door zo’n glider lopen, leuk. In de middag rijden we door richting Cherbourg. We wilden wel eens het einde van Normandië zien. De camperplaats is heel mooi gelegen aan de haven met uitzicht op de zee. Het is alleen zo druk dat het helemaal vol staat. We parkeren dan maar in de buurt en verkennen gezellig het stadje. De zon is heerlijk gaan schijnen en we winkelen gezellig. Zoon vindt het sinds een paar jaar leuk om kleding in het buitenland te kopen dus die gaat zeer doelbewust de winkels in. Cherbourg is wel leuk maar we missen toch wel het authentieke dat bijvoorbeeld de steden in Italië hebben. Komt misschien ook wel omdat het in de WO II behoorlijk gehavend is. Frankrijk kent overigens wel heerlijke boulangeries hoor, ik kan dan ook niet altijd weerstand bieden. Het is ongeveer 17 uur en we lopen toevallig langs een boulangerie en de meest heerlijke creaties staan te koop. Het is niet slim, want we gaan zo eten maar toch doen we het. Ik koop een roulér de fraises, zalig!! Er zit heel veel gele room in, aardbeien en een soort cakedeegje. Tja die pannekoeken die ik voor vanavond gepland heb…daar eten we niet zo veel van. Normaal gesproken zou je zo’n gebakje netjes met mes en vork eten , maar wij doen het maar met onze handen, want je begrijpt dat we niet kunnen wachten totdat we in de camper zijn. We rijden nog een keer naar de camperplaats en nu is er wel plek, we staan pal tegen de zee, met uitzicht op de haven. Leuk!! We staan naast Cité de la mer, een soort marinemuseum met (zeggen ze ) de grootste onderzeeer ter wereld, de Redoutable. Inderdaad een gevaarte van een ding en onze camperplaats ligt er pal naast. Nou…voor morgen maar. Dit wordt wel het laatste museum hoor, we beginnen onze “museumtaks” wel te halen. Jammer dat zwager er niet bij is, die had dit zeker leuk gevonden. Het water gaat steeds hoger staan, uh…de camperplaats zou toch wel droog blijven??

Dag 6 –woensdag-

Weer bijtijds naar het museum, ff € 62 betalen. Zucht..dit is echt hetlaatste museum hoor. Museum gaat over de wereld onder water, de geschiedenis van duikboten en onderzeeërs. Er is ook een aquarium. Man en kids doen nog een rondje Redoutable, heeft 3 verdiepingen. Tja en voordat je het weet ben je weer 3 uur verder. We hebben nog lang niet alles gezien maar gaan toch maar weg. We moeten nog een eindje rijden naar de volgende plek. Dat moet echt een plek met stroom worden, want al onze apparaten en onze koelkast staan uit. We rijden richting Le Mont Sant Michel, we weten van een paar jaar geleden dat daar een paar campings zijn. Leuk om in de verte het klooster al te zien, het blijft toch indrukwekkend. De stroom toeristen rijdt ons al tegemoet, tjonge,,het is hier altijd druk. We zijn hier nu voor de 3e keer en we blijven ons verbazen dat dit kleine stadje zoveel mensen trekt. We besluiten uiteindelijk in een stadje 5 km verderop te staan, Beauvoir. Daar is een nieuwe camperplaats met plek voor 122 campers. Ondanks het massa gehalte hebben ze het leuk ingericht. Wij zijn allang blij..koelkast onder stroom en alle apparaten ook. We komen stopcontacten te kort. En er is ook gratis wifi, het moet niet gekker worden. We moeten echt wat boodschappen doen, maar in dit gehucht is geen supermarkt te bekennen, dan maar uit eten in 1 van de vele restaurantjes. In de verte zie je Le Mont Sant Michel, toch wel gek dat we dat niet gaan bezoeken, alleen maar ff overnachten. We hebben het nu al 2 keer gezien, dat is wel ff genoeg.

piha

Zwager vindt her inderdaad heel jammer dat hij er niet bij was. We zijn erg benieuwd naar de foto's.
En wat fijn dat jullie toch een plekje aan de zee konden krijgen. Dat uitzicht is vast super geweest.
Stroom en gratis wifi .... dat is pure luxe. Geniet ervan. :)

Gina

Deze oorlogshistorie moet zeker voor de mannen interessant zijn. En wat de boulangerie betreft .. gewoon lekker van genieten. Lijnen gaat pas ná de vakantie in. Toch ?

marga

Leuk om te lezen en heel herkenbaar wij zijn ook eens in die omgeving geweest groetjes

ma en pa

krijg maar veel stroom voor alles

ma en pa

leuk om te lezen en te zien waar jullie zijn